mandag 28. mai 2012

Den arabiske våren og KONY 2012

Den arabiske våren er et vidtrekkende opprør i store deler av den arabiske verdenen med formål om å skape endringer i de arabiske landene. Det første opprøret ble utløst i Tunisia i 2011, noe som skapte frykt for innbyggerne for at dette skulle spre seg til resten av den arabiske verdenen. Hendelsen med at Mohammed Bouazizi tente på seg selv etter et mislykket forsøk på å prate med styresmaktene blir ofte sett på som starten på opprøret. Mange mennesker i de arabiske landene blitt inspirert av Bouazizi til å tenne på seg selv i forsøk på å bedre de sosiale forholdene i landene. Flere mennesker har brukt sosiale medier som Twitter og Facebook for å vise støtte til Bouazizi.
I de arabiske samfunnene er noen av kjennetegnene økende fattigdom, arbeidsledighet, politisk undertrykkelse, korrupsjon, boligmangel og mye mer.
Helt siden Gamal Adbel Nasser døde i 1970 har den arabiske nasjonalismen ligget nede, men nå spiller sosiale medier en viktig rolle i gjennopplivingen. Sosiale medier gjør at resten av verden får kunnskap og informasjon om hva som skjer i de arabiske landene veldig raskt.
Ved hjelp av sosiale medier blir informasjon spredt via bilder, videoer og andre modaliteter, og resten av verden vet hele tiden hva som skjer i den arabiske verdenen.

KONY 2012 er en kampanje som ved hjelp av sosiale medier har nådd store deler av verden. Kampanjen ble opprettet i USA av en organisasjon som kaller seg ”Invisible Children”, og har som mål å gjøre Joseph Kony kjent for å støtte pågripelsen og sette en presedens for internasjonal rettferdighet. Kony er en av de verste krigsforbrytene opp gjennom tidene, og er leder av Herrens motstands hær også kalt LRA som holder til i Uganda. LRA har et rykte for sine brutale og grusomme teknikker. De bortfører barn til å bli soldater, og har gjennom tidene bortført mer en 30.000 barn og drept mer en 2 millioner mennesker.
Organisasjonen Invisible Children har satt sammen en film som viser hvordan LRA arbeider som ble lagt ut på youtube. Filmen som varer i ca. 30 minutter har blitt sett av 88 millioner mennesker verden over. Kampanjen har møtt både ros og kritikk. Mange mener at filmen for eksempel er overdreven, og at filmen fremstiller uganderne som dumme mennesker og at kampanjen kommer ut mange år for sent.


Kilder: 
http://no.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Bouazizi 
http://no.wikipedia.org/wiki/Den_arabiske_vår
http://www.side3.no/article3350880.ece
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3351925.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar