1. Meldinger kan sendasr, men ikkje meininger. Forklar dette nærmare.
Meninger kan ikke sendes fordi der kan være forskjellige oppfatninger av meningen. Den personen som sendte meningen og den personen som mottar meningen kan ha forskjellige oppfatninger av innholdet. Det kan være at personen som sendte meningen mente at det skulle være morsomt, men den personen som mottok meningen ikke forstod hva som skulle være morsomt fordi de to personene hadde forskjellige oppfatninger av meningen.
2. Finn eksempel på ulike teikn i skolekvardagen. Kva er uttrykk og kva er innhald?
I skolehverdagen finnes det mange tegn. For eksempel på vei til skolen kan det være trafikklys som er et tegn. Trafikklyset for innhold når personen som ser det tilskriv det en mening. Tegnet kan være et grønt trafikklys, og når personen tilskriv det en mening og da blir innholdet at personen kan kjøre/gå forbi trafikklyset.
I klasserommet finnes det også tegn. For eksempel ord som blir sagt. Bokstavene er uttrykk, men ordene får innhold når noen tilskriv det en mening. Bokstavane står for noe annet enn det skriftbildet viser. For eksempel hvis det er et dyr, så les vi bokstavene, men de står for noe annet enn det skriftbildet viser, nemlig selve dyret.
3. Gjer greie for forskjellen mellom ikon, indeks og symbol. Finn eksempel som illustrerer dei tre typane grunnteikn.
Ikon: Et ikon ligner på objektet sitt. Fotografi, bilde og kart er eksempler på ikoner.
Indeks: En indeks har en direkte sammenheng med objektet og uttrykker det gjennom en årsakssammenheng. Røyk er en indeks for ild og flammer. Latter er en indeks for glede.
Symbol: Et symbol er et vilkårlig tegn. Sammengengen med objektet er en konvensjon. Et eksempel på et symbol er jing og jang.
4. Er mørke skyer på himmelen ikon, indeks eller et symbol for uver?
Mørke skyer på himmelen er en indeks for uver, fordi mørke skyer har en direkte sammenheng med uver.
2. Finn eksempel på ulike teikn i skolekvardagen. Kva er uttrykk og kva er innhald?
I skolehverdagen finnes det mange tegn. For eksempel på vei til skolen kan det være trafikklys som er et tegn. Trafikklyset for innhold når personen som ser det tilskriv det en mening. Tegnet kan være et grønt trafikklys, og når personen tilskriv det en mening og da blir innholdet at personen kan kjøre/gå forbi trafikklyset.
I klasserommet finnes det også tegn. For eksempel ord som blir sagt. Bokstavene er uttrykk, men ordene får innhold når noen tilskriv det en mening. Bokstavane står for noe annet enn det skriftbildet viser. For eksempel hvis det er et dyr, så les vi bokstavene, men de står for noe annet enn det skriftbildet viser, nemlig selve dyret.
3. Gjer greie for forskjellen mellom ikon, indeks og symbol. Finn eksempel som illustrerer dei tre typane grunnteikn.
Ikon: Et ikon ligner på objektet sitt. Fotografi, bilde og kart er eksempler på ikoner.
Indeks: En indeks har en direkte sammenheng med objektet og uttrykker det gjennom en årsakssammenheng. Røyk er en indeks for ild og flammer. Latter er en indeks for glede.
Symbol: Et symbol er et vilkårlig tegn. Sammengengen med objektet er en konvensjon. Et eksempel på et symbol er jing og jang.
4. Er mørke skyer på himmelen ikon, indeks eller et symbol for uver?
Mørke skyer på himmelen er en indeks for uver, fordi mørke skyer har en direkte sammenheng med uver.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar